نکات علمی و فروش اروزیل 200 (AEROSIL 200)

نکات علمی و فروش اروزیل 200 (AEROSIL 200)

امروزه انواع اروزیل ها ( فوم سیلیکا) تولید و به بازار مواد شیمیایی عرضه می‌شوند.  فوم سیلیکاها به طور کلی به دو دسته گرید اصلاح‌نشده آب‌دوست و گرید اصلاح‌شده شیمیایی آّبگریز تقسیم‌بندی می‌شوند. اروزیل 200 (aerosil 200) یکی از گریدهایی است که خیلی در صنعت پرطرفدار است و امروزه شاهد خرید و فروش اروزیل 200 به طور گسترده در ایران و جهان هستیم. این ایروزیل جزو گریدهای آب‌دوست محسوب می‌شود. البته خانواده اروزیل های آب‌دوست نیز خود به دو دسته دی اکسید سیلیکون خالص و اکسیدهای ترکیبی تقسیم‌بندی می‌شوند. در صنعت نوع دیگر اروزیل نیز وجود دارد که آبگریز است و معروفترین آنها گرید اروزیل R972 یا همان aerosil R972 است.

در اروزیل ها عددی که در ادامه هر گرید نوشته می‌شود، مفهوم خاص خودش را دارد. این عدد نشان‌دهنده سطح ویژه (specific surface are) این ماده است که تحت نام BET در صنعت شناخته می‌شود. این عدد مهم‌ترین پارامتر فوم سیلیکا است که باعث تفاوت دو گرید مختلف از آن می‌شود. امروزه برندهای مطرح تولید فوم سیلیکا نظیر شرکت Evonik  ایروزیل هایی با سطح ویژه مختلفی را تولید می‌کنند که هر کدام از این گریدها برای یک کاربرد صنعتی مناسب هستند. به عنوان مثال در صنعت رنگ و پوشش شاهد آن هستیم که خرید و فروش اروزیل 200 از سایر گریدها بیشتر و فراگیرتر است. جدول زیر گریدهای مختلف ایروزیل های آب‌دوست تولیدی توسط شرکت evonik همچنین خواص فیزیکی و شیمیایی آن‌ها بیان‌شده است.

aerosil 200

اروزیل 200 در صنعت رنگ و پوشش

امروزه انبارداری پوشش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همین امر باعث رشد مصرف مواد افزودنی ضد رسوب در صنعت رنگ پوشش شده است. به همین دلیل است که امروزه شاهد افزایش روز افزون خرید و فروش اروزیل 200  (aerosil 200) در این صنعت هستیم. اولین و مهم‌ترین کاربرد ایروزیل یا همان فوم سیلیکا در صنعت رنگ و پوشش خاصیت ضد رسوب آن است. اروزیل 200 علاوه بر خاصیت ضد رسوب اجزای موجود در رنگ، می‌تواند به عنوان یک عامل سوسپانسیون کننده فیلرها و پیگمنت ها نیز عمل نماید. این امر از طریق دو مکانیسم در پوشش‌ها رخ می‌دهد.

مکانیسم اول:

ابتدا ذرات فوم سیلیکا اطراف رنگدانه را احاطه می‌کند و جلوی تجمع دوباره ( reagglomeration) آن‌ها را می‌گیرد.

مکانیسم دوم:

در این حالت حضور ایروزیل باعث سودوپلاستیک شدن رنگ می‌شود و در نتیجه در این حالت شاهد عدم رسوب فیلرها و پیگمنت ها خواهیم بود.  

انتخاب گرید فوم سیلیکای مناسب برای هر کاربردی در صنعت رنگ و پوشش به پارامترهایی مختلفی وابسته است که این پارامترها شامل: نوع رزین مصرفی ، غلظت پیگمنت ها و فیلرها ، میزان پایداری مورد نیاز و سایر مواد افزودنی‌ حاضر در فرمولاسیون رنگ است. با وجود تمام این پارامترها و البته با توجه به محدودیت‌های وارداتی ، امروزه شاهد آن هستیم که خرید و فروش اروزیل 200 به عنوان گرید اصلی این صنعت مدنظر قرار می‌گیرد. البته شایان ذکر است که اروزیل R972 نیز جزو کدهای پرمصرف این صنعت به حساب می‌آید که البته به دلیل خاصیت آب‌گریزی، این گرید بیشتر برای پوشش‌هایی با خواص ضد آب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

خرید و فروش اروزیل 200

فوم سیلیکا در صنعت غذایی

امروزه در صنعت تولید مواد غذایی نیز خرید و فروش اروزیل 200 (aerosil 200) و ارزویل 380  (aerosil 380) در جریان است. علت این امر آن است که در این صنعت شاهد آن هستیم که برخی  از محصولات غذایی، مواد اولیه تشکیل‌دهنده پودری متعددی نظیر: شکر ، نمک، پودر شیر، پودر تخم‌مرغ و ادویه‌ها دارند. این پودرها در هنگام فرایند پذیری به دلیل خاصیت رطوبت دوستی ، خواص رئولوژیکی مناسبی ندارند و جریان پذیری ( flow characteristic) خوبی ایجاد نمی‌کنند.  در این حالت یک راه‌حل مناسب و اقتصادی استفاده از اروزیل 380 یا 200 گرید خوراکی است. حضور این ایروزیل ها در فرمولاسیون تولید مواد غذایی باعث یکنواخت و یکدست شدن فرایند تولید و همچنینی ثبات کیفیت محصول می‌شود. که این امر در نهایت موجب افزایش خروجی تولید می‌شود.

ایروزیل- فوم سیلیکا

فوم سیلیکا 200 و 380 گرید خوراکی خواص جریان آزاد ( free-flow) محصولات پودری را از طریق کپسوله کردن اجزای پودری و جدا نگه‌داشتن آن‌ها از یکدیگر، افزایش می‌دهند.  این ایروزیل ها همچنین می‌توانند به دلیل خاصیت آب‌دوستی خود آب یا روغن اضافی پودرها را جذب کنند و از این طریق از تمایل پودرها به ایجاد حالت کیکی (Caked) جلوگیری ‌کنند. استفاده از این دو اروزیل همچنین موجب حفظ رنگ محصول هم می‌شود.